Oregon perui huumeiden dekriminalisoinnin – tämän takia se on virhe

Dekriminalisointiin johtanut tilanne

Oregon on osavaltio Yhdysvaltain länsirannikolla, josta on uutisoitu Suomessakin huumekuolemiin ja erityisesti huumeiden käytön ja hallussapidon dekriminalisointiin liittyen. Oregonin asukasluku (4,2 miljoonaa) sekä pinta-ala (noin 250 000 km2) ovat noin kolme neljäsosaa Suomesta. Vuonna 2022 Oregonissa tapahtui kuitenkin 1363 huumekuolemaa, mikä on yli viisinkertaisesti verrattuna Suomen 250 huumekuolemaan samana vuonna

Huumekuolemat ovat olleet Oregonissa jyrkässä nousussa vuodesta 2019 alkaen kaksinkertaistuen muutamassa vuodessa ja jatkaen edelleen voimakasta kasvuaan. Kansallisesti huumekuolemat alkoivat kuitenkin nousta merkittävästi jo viisi vuotta aiemmin. Oregonin huumekuolemat suhteessa väkilukuun ovat hälyttävästä nykytilanteesta huolimatta olleet viimeiset 10 vuotta kansallista keskiarvoa alemmat ja Oregon sijoittuukin edelleen huumekuolemissa osavaltioiden keskikastiin. 

Yhteensä huumeyliannostukset ovat vaatineet Yhdysvalloissa yli miljoona henkeä vuodesta 1999 lähtien. Näistä lähes kaksi kolmasosaa on ollut opioidiyliannostuksia. Opioideihin liittyvät kuolemat ovat nousseet jo neljännesvuosisadan ajan. Vuonna 2021 tapahtui noin 107 000 huumekuolemaa, joista 80 000:ssa oli mukana opioidi, joka on 75% kaikista huumekuolemista. 

Yhdysvaltojen opioidikriisin niin sanottu kolmas aalto alkoi vuonna 2013. Ensimmäisen aallon katsotaan alkaneen 90-luvulla lääkäreiden määrättyä liikaa ja liian heppoisin perustein lääkeyhtiöiden voimakkaasti markkinoimia opioidilääkkeitä. Lääkeopioidien saannin vaikeuduttua osa riippuvuuuteen sairastaneista siirtyi ostamaan opioidinsa kadulta. Vuoden 2010 paikkeilla heroiinin kasvanut käyttö aiheuttikin opioidikriisin toisen aallon.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana huumekuolemien jyrkkään kasvuun koko maassa on vaikuttanut eniten halvan, helposti valmistettavan ja salakuljetettavan laittoman fentanyylin saapuminen markkinoille. Fentanyyli on synteettinen opioidi, joka on jopa 50 kertaa voimakkaampaa kuin heroiini ja 100 kertaa voimakkaampaa kuin morfiini. Koska valkoinen jauhe on halpaa, näyttää heroiinilta ja vaikuttaa samankaltaisesti hyvin pienillä määrillä, huumekauppiaat alkoivat sekoittaa sitä heroiinin joukkoon lisätäkseen tarjontaa. Pian fentanyyli syrjäytti sekä lailliset opioidit että vahvuudeltaan heikommat laittomat opioidit. 

Tänä päivänä Yhdysvalloissa erityisesti laittomat katuopioidit tappavat ihmisiä. Huumeita kadulta ostettaessa, ei ole mitään valvontaa, tarkastuksia, määräyksiä tai takaisinkutsuja. Myös muiden huumeiden kuin opioidien katutarjonta saattaakin nykyisin olla fentanyylin, ksylatsiinin ja monien muiden tappavien jatkeaineiden saastuttamaa, ja vain pieni osa yliannostuksista johtuu laillisesti määrättyjen opioidien käytöstä. Suomessa Onnettomuustutkintakeskuksen nuorten huumekuolemista tekemän tutkimuksen perusteella yli 80% huumemyrkytyskuolemista taasen liittyy laillisten lääkkeiden, opioidikorvaushoidossa käytetyn buprenorfiinin sekä rauhoittavina lääkkeinä tunnettujen bentsodiatsepiinien yhteisvaikutukseen.

Dekriminalisoinnin pyrkimykset – miten sen oli tarkoitus toimia?

Huumeiden käytön rangaistavuuden negatiiviset vaikutukset tunnetaan hyvin alan ammattilaisten sekä huumeita käyttävien ihmisten keskuudessa. Tiedetään, että lyhyetkin jaksot vankilassa voivat olla huumeita käyttäville ihmisille valtavan haitallisia. On mahdollista menettää esimerkiksi autonsa, asuntonsa ja työpaikkansa vankilatuomion seurauksena. Kun riippuvuuksista kärsiviä ihmisiä vangitaan, piilottaa se kuitenkin osaltaan huumeongelmaa pois kaduilta. On olemassa mittava määrä tutkimuksia, jonka mukaan rangaistukset eivät silti estä huumeiden käyttöä, huumeiden saatavuutta tai riippuvuuteen liittyviä rikoksia. 

Kriminalisointi kuitenkin vaikeuttaa hoitoon hakeutumista. Toisaalta hoidon on osoitettu vähentävän dramaattisesti uusintarikollisuutta. Etninen profilointi pidätyksissä ja tuomioissa on myös tunnettu syrjinnän muoto. Lisäksi asunnottomuutta kokevien ihmisten ongelmat eivät ratkea huumeiden käytöstä rankaisemalla. Monien mielestä huumeiden kriminalisointi itsessään aiheuttaakin suuren osan huumeisiin liittyvistä ongelmista.

Tiedetään myös, että poliisin yli-innokas huumevalvonta kaduilla voi aiheuttaa yliannostusten ja huumekuolemien paikallista lisääntymistä. Poliisin käymän huumesodan rahoittaminen käyttää tehottomasti rahoja, jotka tulisi huumepolitiikan uudistuksia kannattavien mielestä suunnata tuloksellisempiin huumehoitoihin. Lainvalvontaviranomaiset ovat heidän mielestään väärä taho hoitamaan huumeongelmaa, lukuun ottamatta päihdekuskeja ja väkivaltaista käyttäytymistä. Poliisista ja tuomioistuimista onkin vuosikymmenten mittaan tullut hätäensiapu kansanterveydelliseen vitsaukseen, kun lääkäreiden, riippuvuusasiantuntijoiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten pitäisi olla etulinjassa. 

Ennen dekriminalisointia, joka tunnetaan Yhdysvalloissa päätöksenä 110 (Measure 110), Oregon sijoittui kansallisesti viimeiseksi kyvyssä tarjota riippuvuushoitoa. Vastauksena kasvaneisiin huumekuolemiin sekä huumepidätyksistä ja vangitsemisesta koituviin haasteisiin Oregonin äänestäjät ja päättäjät reagoivat tilanteeseen ja tekivät täydellisen paradigman muutoksen suhtautumisessa huumeongelmiin. 

Rankaisemisen sijaan oregonilaiset päättivät alkaa tarjoamaan lisää palveluita ja tukea huumeita ongelmallisesti käyttäville ihmisille samalla tehden osavaltion huumepolitiikasta maan liberaaleimman. Huumeiden käytön ja pienten määrien hallussapidon rikosoikeudellisen rangaistavuuden lopettamisen lisäksi samassa yhteydessä Oregonissa mahdollistettiin mm. psilosybiini-avusteinen terapia. Kannabiksen viihdekäyttö oli laillistettu Oregonissa jo vuonna 2015. 

Päätös 110 laski vähäisen määrän huumeiden hallussapidon rikkeestä hallinnolliseksi rikkomukseksi, josta voitiin edelleen tuomita 100 dollarin sakko ilman, että sakosta koitui merkintää rikosrekisteriin. Sakko hylättäisiin, jos henkilö suorittaisi terveystarvetarkastuksen soittamalla puhelinpalvelulinjalle.

Yhdysvaltain historian pahimman opioidiyliannostuskriisin keskellä on tutkittu monia erilaisia vaihtoehtoja huumeiden hallussapidon kriminalisoinnista aiheutuville haitoille, jotta yliannostuksiin voitaisiin puuttua paremmin. Oregonin päätös 110 teki siitä kuitenkin ensimmäisen osavaltion tähän mennessä, joka de jure (säätämällä lain) dekriminalisoi kaikkien huumeiden hallussapidon henkilökohtaiseen käyttöön. 

Dekriminalisoinnin aikana tapahtunut – mikä toimi ja mikä ei?

Päätös 110 ohjasi suurimman osan Oregonin kannabisverotuloista riippuvuuspalvelujen rahoittamiseen. Tämä sisälsi esimerkiksi matalan kynnyksen palvelut, haittojen vähentämisen ja yliannostuksen ennaltaehkäisypalvelut, asumisen, toipumisen ja vertaistukipalvelut sekä työllistämistuet. Päätös 110 toi yli 300 miljoonaa dollaria riippuvuuspalveluiden laajentamiseen pelkästään sen kahden ensimmäisen vuoden aikana. Huumeiden dekriminalisointi säästi Oregonilta lähes 40 miljoonaa dollaria rikosoikeudellisen järjestelmän kustannuksista. Huumeiden hallussapidosta johtuvat pidätykset vähenivät dramaattisesti ilman, että pidätykset väkivaltaisista rikoksista lisääntyivät vastaavasti. Dekriminalisointi ei pelkästään vähentänyt merkittävästi rikollisuuden torjumisen menoja, vaan se johti sosiaalipalvelujen käyttäjien määrään dramaattiseen kasvuun.

Dekriminalisointi tapahtui kuitenkin yhtäkkiä. Kului vain 3 kuukautta siitä, kun Oregonin äänestäjät hyväksyivät uuden lain marraskuussa 2020 siihen kun laki tuli voimaan 1. helmikuuta 2021. Kaikki tapahtui niin nopeasti, että palveluntarjoajien mukaan pidätyksen ja vankilan korvaamiseen tarkoitetut palvelut eivät olleet lähelläkään valmiita lain voimaan tullessa. Kun laki hyväksyttiin, tukiorganisaatiot aloittivat hitaan ja monimutkaisen työn luodakseen uusia ohjelmia, joiden piti nyt houkutella ihmisiä hoitoon, kun aiemmin heitä pakotettiin siihen väkisin. Vapaaehtoisen hoitoon hakeutumisen on silti todettu toimivan pakkoa paremmin. Myös suuri osa kuntoutuspalveluita tarjoavasta infrastruktuurista jouduttiin rakentamaan tyhjästä.

Ajoitus uudistuksille ei olisi voinut olla vaikeampi. Huumeet dekriminalisoitiin juuri, kun fentanyyli valtasi huumemarkkinoita. Oregonin oli myös pantava uusi laki täytäntöön samalla, kun se reagoi koronapandemiaan, joka lisäsi huumeidenkäyttöä maan- ja maailmanlaajuisesti. 

Päätös 110:n kannattajien mielestä uuden lain potentiaalia ei hyödynnetty tehokkaasti, eikä lakia paranneltu tiedon ja kokemusten karttuessa. Rahoituksen jakaminen palveluntarjoajille viivästyi merkittävästi – ensimmäiset rahat saatiin käyttöön vasta 18 kuukautta lain voimaantulon jälkeen. Osavaltio ei tarjonnut koulutusta lainvalvontaviranomaisille, joista monet vastustivat uutta lakia. Osavaltio ei myöskään mainostanut sakkojen kumoamiseen ja palveluntarpeen arviointiin tarkoitettua terveystarveseulontapalvelua. Terveysviranomaiset raportoivatkin palvelun vastaanottavan keskimäärin 10 puhelua kuukaudessa kesällä 2023, ja keskimääräisen puhelun hinnan olevan tällöin noin 7000 dollaria.

Kun huumeiden käyttö, huumekuolemat ja asunnottomuus jatkoivat Oregonissa kasvuaan, huumepolitiikan uudistuksen vastustajat käynnistivät kampanjan, jonka syntipukkina toimi dekriminalisointi. Oli kuitenkin kyse monien tekijöiden summasta, jotka johtivat siihen, että yhä useampi ihminen oli ulkona kadulla käyttämässä huumeita ja aiheuttamassa näkyviä järjestyshäiriöitä.

Päätös 110 ei lisännyt asunnottomuutta 

Oregonin pitkäaikainen asunto-ongelma, jota pandemia pahensi, johti siihen, että yhä enemmän ihmisiä asui kaduilla, ja monet heistä käyttivät huumeita julkisesti. Osavaltion asunnottomien määrä kasvoi 23 prosenttia pandemian alkuvuosina 2020–2022 ja vielä 12 prosenttia vuonna 2023. Asunnottomien määrä Oregonissa oli tuolloin noin 20 000 (Suomessa noin 3400), joka on suhteessa väkilukuun koko maan kolmanneksi suurin. Myös osavaltion suurimman kaupungin Portlandin asunnottomien määrä nousi lähes 6300:aan vuonna 2023, mikä on 65 prosentin nousu vuodesta 2015.

Tutkimukset osoittavat, että asunnottomuusluvut Oregonissa ovat lisääntyneet osavaltion häätöpolitiikan, nousevien kustannusten ja rajallisen asuntotarjonnan sekä pitkäaikaisen kroonisen asunnottomuuden myötä, eivät päätös 110:n vuoksi. Ei myöskään ole näyttöä huumeidenkäyttäjien muuttamisesta Oregoniin muista osavaltioista. Päätös 110:n kannattajien mukaan asunnottomien huumeita käyttävien ihmisten julkinen kärsimys kaduilla korreloi suoraan kohtuuhintaisten asuntojen saatavuuteen, ei rangaistuksien vakavuuteen huumeiden hallussapidosta. Toisin sanoen, huumeiden kriminalisointi ei ratkaise asunnottomuutta. 

Asunnottomuuden myötä julkinen huumeiden käyttö väistämättä lisääntyy. Julkinen huumeiden käyttö on seurausta siitä, ettei ihmisillä ole paikkaa, minne mennä tai saada tarvitsemaansa apua. Huumeet voivat olla välttämätön selviytymiskeino selvitä kadulla elämisestä. Monet olettavat, että ihmiset joutuvat asunnottomiksi huumeiden käytön vuoksi. Todellisuudessa rakenteelliset syyt, kuten kohtuuhintaisten asuntojen puute ja huono sosiaalinen turvaverkko, johtavat asunnottomuuteen. 

Päätös 110 ei lisännyt yliannostuskuolemia

Huumeiden yliannostuskuolemat nousivat Oregonissa lähes 50 prosenttia kahdessa vuodessa sen jälkeen kun vuonna 2021 huumeiden hallussapito henkilökohtaiseen käyttöön dekriminalisoitiin ollen lokakuussa 2023 ennätykselliset 1683 kahdentoista kuukauden tarkastelujaksolla. 

Toisin kuin päätös 110:n vastustajat väittivät, viimeisten tutkimustulosten mukaan huumeiden käytön ja hallussapidon dekriminalisointi ei kuitenkaan liittynyt kuolemaan johtaneiden huumeiden yliannostusten lisääntymiseen. Tulokset viittaavat sen sijaan siihen, että arvioitaessa huumepolitiikan yhteyttä yliannostuskuolleisuuteen on ratkaisevan tärkeää ottaa huomioon fentanyylin rooli yliannostuskuolleisuusepidemian pääasiallisena aiheuttajana. Aiemmat, osin ristiriitaiset, tutkimukset eivät olleet ottaneet huomioon fentanyylin eriaikaista leviämistä Yhdysvalloissa. Muutos tapahtui aikaisemmin itäosissa kuin läntisissä osavaltioissa. 

Kun fentanyyli levisi koko maassa, laittomien opioidien yliannostuskuolleisuus nousi 1,8:sta 100 000:ta kohden vuonna 2014 21,8:aan vuonna 2021, mikä on 1200 prosentin kasvu. 

Tyynenmeren luoteisosassa Washingtonin osavaltiossa fentanyylin vaikutus huumekuolemiin alkoi näkyä toden teolla vuoden 2020 toisella puoliskolla ja Oregonissa vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla, molemmissa lähes kaikkien muiden osavaltioiden jälkeen. Neljässä Oregonin naapuriosavaltiossa (Washington, Idaho, Nevada ja Kalifornia) huumeiden hallussapidosta määrätään rikosoikeudellisia rangaistuksia. Näissäkin fentanyylitapausten määrä lisääntyi silti samana ajanjaksona suurin piirtein samalla nopeudella kuin Oregonissa, ja kaikissa myöhemmin kuin useimmissa muissa Yhdysvaltain osavaltioissa. Tämä viittaa siihen, että fentanyylin saapuminen huumemarkkinoille olisi tapahtunut päätös 110:stä riippumatta.

Lisäksi yli 50 vuotta jatkuneella huumeiden kriminalisoinnilla on todennäköisesti ollut pysyviä vaikutuksia yliannostuskuolleisuuteen liittyviin käyttäytymismalleihin, kuten epäröintiin soittaa hätänumeroon ilmoittaakseen yliannostustapauksista sekä hoitoon hakeutumisen välttelyssä. Ei ole tietoa siitä, kuinka kauan näiden asenteiden ja käytösmallien muuttuminen kestää, mutta Portugalin viranomaisen mukaan muutos ei tapahtunut parissa vuodessa.

Rekriminalisointi 

Vuoden 2023 loppuun mennessä lainsäätäjät olivat menettäneet kärsivällisyytensä tilanteeseen, jossa media ja äänestäjät painostivat heitä pysäyttämään kuolemien ja julkisen huumeiden käytön lisääntymisen. Oregonissa kuoli tuolloin lähes viisi ihmistä päivässä, joten toimimattomuus ei ollut poliitikoille vaihtoehto. “Tiesimme, että meidän oli puututtava julkiseen huumeiden käyttöön. Meidän piti varmistaa, ettei Portlandin kaduilla ole vain helppoa olla huumeriippuvainen. Emme voineet tehdä sitä ilman rangaistavuutta”, sanoi demokraatti Kate Lieber, joka on Oregonin osavaltion senaatin enemmistöjohtaja.

Vuoden 2024 alussa osavaltion terveysviranomainen tiedotti, että sen olisi kerättävä lisää tietoja voidakseen arvioida toimiiko dekriminalisointi. Portlandissa julistettiin tammikuun lopussa 90 päivän hätätila, kun fentanyylin yliannostusten määrä kasvoi jyrkästi. Huumeiden käyttö ja pienten määrien hallussapito kriminalisoitiin uudelleen keväällä 2024 lähes yksimielisesti ja uusi laki tuli voimaan syyskuussa 2024.

Päätös 110:n kumoaminen antaa poliisille taas mahdollisuuden pidättää ihmisiä huumeiden hallussapidosta ja vangita enintään kuudeksi kuukaudeksi. Uuden lainsäädännön tavoitteena on tehdä Portlandista turvallisempi estämällä julkista huumeiden käyttöä ja antamalla poliisille enemmän valtaa reagoida samalla kun jatketaan investointeja päihdehoidon parantamiseen.

Uudessa laissa korvamerkittiin miljoonia dollareita Oregonin kunnille niin kutsuttujen “poikkeusohjelmien” perustamiseksi. Poikkeusohjelma tarkoittaa lainvalvontaviranomaisten ja terveydenhuollon välistä yhteistyön muotoa, jolla pyritään ohjaamaan huumeita käyttäviä ihmisiä hoitoon ja pois rikosoikeusjärjestelmästä. Suomessa on nimellisesti käytössä hieman vastaava poliisin hoitoonohjaus, jolle ei kuitenkaan ole rahoitusta, eikä se käytännössä toimi.

Lain kumoajat sanovat, etteivät he aio hylätä kansanterveyslähtöistä lähestymistapaa. He sopivatkin, että päätös 110:llä luotujen palveluiden on säilyttävä myös hallussapidon kriminalisoinnin jälkeen. Tätä lähestymistapaa voisikin kutsua samanlaiseksi kuin Suomen niin sanottua kahden raiteen huumepolitiikka, jossa on tarjolla sekä rangaistuksia että hoitoa. Toisin kuin Suomessa, Oregonissa aiotaan kuitenkin satsata edelleen merkittävästi hoitopalveluihin, tehdä tarvittaessa muutoksia lakeihin sekä tutkia niiden toimivuutta.

Dekriminalisoinnin kannattajien mukaan poliitikot antoivat periksi. Heidän mukaansa päätös 110 kumottiin ennen kuin se ehti alkaa toimimaan. Jopa lain kumoamisen kannattajat ovatkin myöntäneet, että päätös 110 onnistui parantamaan palvelujen tarjontaa. Kaikesta huolimatta, Oregon onkin nyt paremmassa tilanteessa kuin se oli ennen päätöstä 110 ja hallussapidosta määrätyt rangaistukset olivat ankarammat. 

Tulevaisuus

Viimeisimpien tietojen mukaan yliannostusten määrä Yhdysvalloissa vuonna 2024 olisi vähentynyt 15-20% ja yliannostuskuolemien 10%, määrän ollen alhaisin kolmeen vuoteen. Ihmisiä kuolee silti edelleen enemmän kuin ennen pandemiaa.

Fentanyylikuolemien jyrkkä lasku on keskeinen tekijä yleiseen laskuun. Fentanyylin ja muiden synteettisten opioidien aiheuttamat yliannostuskuolemat ovat vähentyneet 20 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, Yhdysvaltain tautikeskus CDC:n tiedot osoittavat. Opioidit ovat nyt osallisena noin kahdessa kolmasosassa kaikista kuolemaan johtaneista yliannostuksista, kun vuosi sitten määrä oli yli kolme neljäsosaa. Oregonissa sekä naapuriosavaltioissa Nevadassa ja Washingtonissa, joihin fentanyyli saapui muuta maata myöhemmin, huumekuolemat ovat kuitenkin jatkaneet huomattavaa kasvuaan. 

Asiantuntijoiden mukaan kuolemien nopeaa kansallista laskua tai sen ajoitusta ei selitä mikään yksittäinen tekijä. Sen sijaan on todennäköistä, että muutos on seurausta monista eri tekijöistä, jotka alkavat vaikuttaa: Huumeongelmia on alettu käsittelemään kansanterveydellisenä sairautena. Opioidiyliannostuksen vasta-aine naloksonin ja fentanyylitestiliuskojen jakelu ja saanti ovat parantuneet. Myös joustavuus opioidilääkityksessä on lisääntynyt. Lisäksi vaikuttaisi siltä, että ihmiset ovat oppineet käyttämään fentanyylia siten, että kuolemanriski on aiempaa pienempi. 

Onkin tärkeää antaa haittojen vähentämismenetelmille aikaa toimia, ei vain mahdollisten vaikutusten toteutumiseksi, vaan myös politiikan toimivuuden arvioimiseksi. Myös sellaiset tekijät, kuten sosiaalipalveluiden toimivuus, asunnottomuuden vaikutus sekä muutokset sääntelemättömissä huumemarkkinoissa tulisi ottaa huomioon huumepolitiikan toimivuutta arvioitaessa.

Oregonissa tapahtunutta tulisi hyödyntää. Tulisi ottaa oppia siitä, kuinka toimia toisin dekriminalisaation suhteen. Huonosti tehdystä uudistuksesta ei pidä tehdä virheellistä johtopäätöstä siitä, ettei dekriminalisointi kannata. Dekriminalisointi ei tarkoita vain yhtä lainsäädännöllistä taikatemppua, jolla kaikki maagisesti korjaantuisi. Vaikka dekriminalisointi onkin Oregonissa ja monissa muissakin osavaltiossa toistaiseksi poissa julkiselta agendalta, johtopäätöksen Oregonin kokemuksista tulisi olla, että dekriminalisointi on vain yksi osa kokonaisratkaisua huumeongelmien ja -kuolemien ehkäisyssä.

Dekriminalisointi on tärkeä osa kansanterveyden parantamista, mutta se ei yksin riitä. Tarvitaan ennen kaikkea kohtuuhintaisia ​​asuntoja ja asumispalveluita. Tarvitaan myös lisää matalan kynnyksen palveluita. Opioidikorvaushoito voi vähentää yliannostuskuolemien määrää merkittävästi, mutta niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin vain pieni osa opioidiriippuvuudesa kärsivistä on hoidon piirissä. Puhtaat neulat, käyttötilat, ainetunnistus ja reseptivapaa naloksoni ovat kaikki toimenpiteitä, joita tarvitaan huumekuolemien ehkäisyssä, mutta kun huumeongelma pahenee sellaiseksi kuin Yhdysvalloissa nämäkään toimenpiteet eivät välttämättä riitä. Huumeiden laittomuus aiheuttaa suuren osan huumeongelmista.

Kun järjestönä puhumme dekriminalisoinnista, puhumme kuitenkin kaikkien, ei vain ongelmallisesti huumeita käyttävien ihmisten oikeuksista, tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Tässä tilanteessa, jossa mitä todennäköisimmin emme ole nähneet vielä lähellekään pahinta, puhumme silti ennen kaikkea huumeita ongelmallisesti käyttävien ihmisten tarpeista. Haluamme tarjota parempaa tukea sitä tarvitseville ja välttää kaikki turhat ja estettävissä olevat kuolemat.

Julkaistu 17.10.2024

Lähteet:

America’s Health Rankings analysis of CDC WONDER, Multiple Cause of Death Files, United Health Foundation – Drug Deaths in Oregon (2021): https://www.americashealthrankings.org/explore/measures/drug_deaths_1yr/OR 

Changes in arrests following decriminalization of low-level drug possession in Oregon and Washington (9/2023): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955395923002025 

Decriminalizing Drug Possession Doesn’t Lead to More Fatal Overdoses (9/2023): https://time.com/6318102/decriminalizing-drugs-overdose-study/ 

Decriminalizing Opioids Will Save Countless Lives (8/2023): https://time.com/6307593/legal-weed-is-a-success-now-lets-decriminalize-opioids-and-save-some-lives/ 

Drug Decriminalization, Fentanyl, and Fatal Overdoses in Oregon (9/2024): https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2823254 

Drug Overdose Mortality by State (3/2022): https://www.cdc.gov/nchs/pressroom/sosmap/drug_poisoning_mortality/drug_poisoning.htm 

Drug possession is a crime again in Oregon. Here’s what you need to know (9/2024): https://www.opb.org/article/2024/09/01/oregon-starts-drug-possession-recriminalization/ 

Funding and Delivery of Measure 110 Substance Use Disorder Services Shows Progress, but Significant Risks Remain (11/2023): https://sos.oregon.gov/audits/Documents/2023-39.pdf 

Homelessness & Measure 110 (1/2024): https://s3.amazonaws.com/assets.cfsecosystem.com/m110/Presentations/Panel+3_Zapata.pdf 

Huumeisiin kuolleita vuonna 2022 edellisvuotta vähemmän (12/2023): https://stat.fi/julkaisu/ckte7a0005dj90d09soc5utvm 

In Context: Overdose Deaths in Oregon (5/2023): https://drugpolicy.org/wp-content/uploads/2023/05/DPA_OR_OD_factsheet_branded.pdf 

Measure 110 forced Oregon to build a new drug addiction services model. Here’s how that’s going (6/2023): https://www.opb.org/article/2023/06/27/oregon-measure-110-drug-addiction-treatment-model-changes-from-jail-time/

Nuor­ten ta­pa­tur­mai­set huu­me­kuo­le­mat vuon­na 2023 (6/2024): https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/sosiaali-jaterveydenhuollononnettomuudet/t2023-s1nuortentapaturmaisethuumekuolematvuonna2023160.html 

Oregon has 3rd highest homelessness rate in the country (1/2024): https://www.oregonlive.com/politics/2023/12/oregon-has-highest-rate-of-homeless-families-in-the-country.html 

Oregon has an extreme housing shortage. Here’s what could be done (7/2023): https://www.opb.org/article/2023/07/26/oregon-cost-of-living-housing-construction-building-land-use-high-rent/ 

Oregon’s Measure 110: What Really Happened (2/2024): https://drugpolicy.org/wp-content/uploads/2024/02/DPA-WhatReallyHappenedM110.pdf

Provisional Drug Overdose Death Counts (9/2024): https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/drug-overdose-data.htm 

Re-Criminalisation of Drug Use in Oregon (4/2024): https://drogriporter.hu/en/re-criminalisation-of-drug-use-in-oregon/

Spatiotemporal Analysis Exploring the Effect of Law Enforcement Drug Market Disruptions on Overdose, Indianapolis, Indiana, 2020–2021 (7/2023): https://ajph.aphapublications.org/doi/10.2105/AJPH.2023.307291 

Understanding the Opioid Overdose Epidemic (4/2024): https://www.cdc.gov/overdose-prevention/about/understanding-the-opioid-overdose-epidemic.html 

US overdoses have fallen sharply in recent months, a hopeful shift in trends (9/2024): https://edition.cnn.com/2024/09/19/health/drug-overdoses-sharp-decline/index.html 

Why Portland failed where Portugal succeeded in decriminalizing drugs (3/2024): https://www.politico.com/news/2024/03/28/oregon-drug-criminalization-portugal-00148872 

Posted in Artikkelit and tagged , , , , , , , .